Bohol, Panglao & Boracay

20 december 2016 - Boracay, Filipijnen

We pakken de ferry bij de pier op Siquijor naar Dumaguete. Net als je denkt dat we gaan vertrekken wordt er een brancard binnen gedragen met een oud vrouwtje erop. Ze wordt achter mij geplaatst met daarnaast een 2 meter grote zuurstoffles en nog allerlei zakjes met waarschijnlijk medicijnen die aan het dak worden gehangen. Je zal maar zo ziek zijn en nog een uur met een ferry mee moeten waar het druk is en 40 graden. Aangekomen in Dumaguete wordt het vrouwtje afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis.

Het is 11 uur en we horen dat er maar 1 ferry per dag naar Bohol gaat. Om 3 uur. Super fijn even 4 uur wachten !! Houden wij van!
Eindelijk op de ferry naar Bohol. 2 uur later komen we aan. We pakken een mini van met de meest misselijkmakend rijdende chauffeur..
Als we aankomen bij Stefanie Grace Paradise Inn in Loboc wachten daar onze Argentijnse vrienden (Fernando & Ignacio) die we in El Nido ontmoet hebben al op ons. Leuk om ze weer terug te zien!! We eten gezellig met z'n 4tjes en gaan niet te laat naar bed.

De volgende ochtend huren we een scooter en gaan we met z'n 4en richting de Chocolate Hills. 40 km rijden vanaf Loboc. Een groot stuk land met heel veel grasachtige heuvels. In het droogseizoen worden ze bruin vandaar de naam.
We rijden weer terug om naar Philippine tarsiers sanctuary te gaan. Het is de minst toeristische van het eiland en dat blijkt want het is er erg rustig. De tarsiers zitten hier ook niet in kooien maar in een groot stuk bos. Er zitten er totaal 8. Het zijn de kleinste aapjes van de wereld.

We gaan met de jongens mee naar Panglao, een eiland dat met een brug is verbonden aan Bohol. Daar verblijven hun de komende nachten. We lunchen gezellig en even later rijden wij weer terug naar Loboc.

De volgende ochtend huren we weer een scooter en vertrekken richting Panglao voor een dagje strand. Bij Bohol beach club is het heerlijk vertoeven en liggen ook weinig boten. Ze zee is er prachtig en het heeft een heerlijk strand. Eind van de middag weer met de jongens mee om te lunchen en wij weer terug naar ons verblijf.

Onze laatste dag huren we wederom een scooter en spreken met de jongens af op Alona beach. Halverwege komt het met emmers uit de lucht. We schuilen onder een afdakje van een basisschool. Na 20 min gaat het wat minder hard maar de lucht is grijs en donker en het ziet er niet naar uit dat het de komende uren op gaat klaren dus keren we om, terug naar ons verblijf.
Een hangerig dagje..
Bohol is ook zeker niet mijn favoriete eiland. Het is okey maar hoef er niet perse nog een keer naar toe. El Nido en Siquijor staan nog steeds bovenaan m'n lijstje.

De volgende ochtend pakken we het vliegtuig van Tagbilaran via Manilla naar Kalibo, Boracay. Half uurtje vertraging op onze eerste vlucht. Maar aangezien we deze x 5 uur tussen onze vluchten hebben zitten moet dat lukken voor Cebu Pacific lijkt mij. En dat lukt ook. We landen om 18.45 op de Internationale luchthaven Kalibo. Onze vlucht naar Caticlan was gecancelled. Vanaf daar was het een stuk korter. Nu moeten we helaas nog ruim anderhalf uur met een busje door de bergen (1000 bochten), kwartier op een boot (met enorme wind en regen 's avonds de zee op in een niet al te grote ferry altijd fijn) en een kwartier met een tricycle. We komen rond 22.00 aan bij The club ten beach resort in Station 2. Helaas regent het al vanaf dat we aankomen maar hopelijk komt dat morgen goed. We hebben een heerlijk ruime kamer, een warme douche en een goed bed!

De volgende dag krijgen we ontbijt op onze veranda (zoals elke ochtend hier op het resort, ik kan er wel aan wennen!) en vertrekken we naar het strand op wel 1 minuut loopafstand. Een heerlijke strand dag. Wat wolkjes maar het is droog en de zon schijnt geregeld!
Eind van de dag is het helaas flink bewolkt dus een mooie sunset zit er niet in. Wel komen alle Aziaten rond dat tijdstip uit hun hotels en is er geen stukje strand meer te bekennen. Wat een mensen, zo druk!!!
's Avonds eten we sushi om de hoek. Helaas niet helemaal de sushi die we gewend zijn maar het is okey. Er hangt een gezellig sfeertje op het strand. Overal lichtjes en muziek. We doen een paar drankjes op het strand bij een live band, met jawel een heel goede zangeres. Het viel me al eerder op dat ze op de Filipijnen van bekende nummers reggae nummers maken. En wij houden van reggae!!

De dag erna doen we een boot tour. De slechtste van onze reis. Een beetje snorkelen en wat strandjes bezoeken. Maar bij lange na niet de mooiste die we hebben gezien. En ook valt het snorkelen wat tegen. Het is de hele dag bewolkt en ook af en toe wat regen.
's Avonds eten we heerlijk bij de Griek en gaan we shoppen. Er valt niet heel veel te shoppen hier maar een beetje winkeltjes kijken is ook al leuk.

Vandaag is onze laatste strand dag voorlopig. We blijven lekker voor ons resort. Het weer zit erg mee! Goed warm en zonnig.
Wat zullen we dit gaan missen zeg..
Morgenochtend vliegen we naar Manilla voor onze laatste 2 nachten.
Dus vanuit daar mijn laatste verslagje

Dikke kus vanaf Boracay

1. Larissa:
    20 december 2016
    Heerlijk verhaal weer! Geniet nog even de laatste twee dagen en have a safe trip back!
  2. Anita:
    20 december 2016
    Hi lieverd ja prachtig verhaal weer. Zo fijn dat te lezen. Ik ook wat wijzer over Azië. En uit al je verhalen blijkt hoe mooi het is en hoe aardig de bevolking is. Wat een mooie herinnering voor je, voor de rest van je leven. Maar het zal vast je laatste reis niet zijn. Maar eerst naar huis. Nog een paar daagjes en dan staan wij op Schiphol. En gaan we er gezellige kerstdagen van maken. Dikke kus. Love you. En veilige fijne reis naar Manilla ❤ Kus ook voor Mies ❤
  3. Audrey van beek timmerman:
    20 december 2016
    Prachtig weer allemaal een goede reis Nadia en Michelle wat zullen jullie ouders weer blij zijn dat de meiden met kerst weer thuis zijn
  4. Paps & Annemiek:
    21 december 2016
    hoi schat, mooi hoor allemaal en ja dan zit het er bijna op voor jullie.
    Goeie reis...............of zeg je dat niet als je eigenlijk al 3 maanden op reis bent. Nou goeie TERUGREIS dan. Kus van ons