Beautiful little paradise El Nido

3 december 2016 - El Nido, Filipijnen

Na een reis van 20 uur komen we eindelijk vermoeid aan in El Nido. (Phnom Penh naar Kuala Lumpur,  Kuala Lumpur naar Manilla, Manilla naar El Nido) met op de eerste vlucht een super grappige co pilot die zichzelf tour guide noemde en ongeveer elke 10 minuten even wilde vertellen waar we vlogen etc en hij eindigde steeds met "just sit back and relax and enjoy the view" haha. Tussendoor heeeeel veel checks. 3e vlucht met het kleinste vliegtuigje waar ik mee heb gevlogen (14 rijen van 2x2).
Vanuit dat vliegtuigje stappen we op het mooiste eiland van de wereld, Palawan.
Er staan 2 super gave old school American trucks klaar waar we in stappen.

We zijn nog nooit zo leuk onthaald op een luchthaven (lees: 2 houten schuren (arrival en departure) met een rieten dak. De bagage hall was een markt kraampje). Er stond een groep Filipijnse mannen en vrouwen te zingen, te dansen en muziek te maken. Zo leuk en fijn aankomen..
We pakken de tricycle naar Spin Designer Hostel. Een heerlijk hostel op een goede locatie. We slapen in een dorm met 2 stapelbedden in een ruime kamer dus prima te doen.

We zetten onze spullen op de kamer en zijn gebroken maar de dag is pas net begonnen dus moeten er alles uithalen. We huren een scooter en gaan op zoek naar Nacpan beach. We rijden door de mooiste omgeving ever! En komen uit bij een super mooi strandje waar niemand te bekennen is op 3 Filipino's na.
Prachtig hier! De bevolking hier is echt te gek. Iedereen zwaait en zegt gedag als je langs rijdt. De kinderen maar ook de volwassenen. Heel erg leuk en je voelt je echt welkom in hun land.

We gaan weer verder nog steeds op zoek naar Nacpan beach. Komen op de kruising 2 Argentijnse jongens tegen die hetzelfde strand zoeken. Blijkt dat we echt een half uur te ver zijn gereden.
Uiteindelijk vinden we het. Een aantal km van de geasfalteerde weg af over heel veel stenen, bergen en door kuilen met water, maar met dit aantal cc in je scooter lukt dat prima !!

Het strand wat we treffen valt wat tegen. Enorme golven, dus continu je zwembroek vast houden. En te toeristisch. We chillen een paar uurtjes, lunchen met z'n 4en en vertrekken naar Las Cabanas beach om de sunset te kijken. Die valt wat tegen door de bewolking maar ondanks dat wel super mooi uitzicht, een goeie vibe en leuke muziek!!
's Avonds eten we nog wat met de jongens en is het bedtime voor ons aangezien we de afgelopen nacht hebben overgeslagen.

De 2e dag is het tijd voor een eiland / lagoon tour (hier ook wel bekend als tour A).
We bezoeken de Secret, de big & de small lagoon. Een heerlijke lunch op een mooi strandje en eindigen ook op een klein stukje paradijs om nog een uurtje te chillen. 7 Commando's beach. Met een super gave swing! Voet erin en je vliegt een paar meter boven de grond over het strand. Zo gaaf!!!
Echt een prachtige dag! Aardige mensen, top weer, en alles is zo mooi.. De kleur van de zee is echt onwerkelijk. Echt wat ik hoopte te vinden hier..
Helaas was m'n waterproof case van mn gopro niet waterproof meer en overleed na het bezoek van de Secret lagoon. (Ligt nu al 2 dagen in een bakje met rijst op hoop van zege dat ie nog wat gaat doen).

's Avonds spreken we af met onze Argentijnse vrienden, Fernando & Ignacio. We eten een hapje en gaan naar Pukka, een reggaebar. Waar iedereen heen gaat aangezien het de enige bar is die tot laat open blijft. Het is een super gezellige avond! Lig uiteindelijk om 5 uur in bed. En mis onze nieuwe vrienden nu al want die pakken de volgende ochtend de slow boot naar Coron. Maar wie weet zien we elkaar weer op een ander eiland.

Wij huren weer een scooter de volgende dag en bezoeken de Nagkalit Kalit falls. Een wandeling van een half uurtje door een prachtige omgeving. Heerlijk even afgekoeld en weer terug met onze gids.
We rijden door om naar Duli beach te gaan. Maar helaas zorgt een grote steen voor een platte band. We hebben de mazzel dat we niet 10 min verder waren want dan stonden we in de middle of nowhere. We staan stil precies bij een huisje. Ik loop het pad op en leg uit aan de man die naar buiten komt dat we pech hebben. Hij pakt meteen al z'n gereedschap om te gaan helpen. Nogmaals wat een lieve mensen hier. 2 gaten in de binnenband dus hij is wel even bezig.

Band gemaakt en door naar het strand. De ergste scooter rit ever. Steile bergen met enorme gaten, modderpaadjes, zoveel stenen en grote plassen water waar we doorheen gaan, en dat op een scooter met een banden breedte van een fietsband. Gelukkig niet nog een lekke band. De omgeving is prachtig. En het strand waar we uitkomen ook en niemand te bekennen!!! Hele strand voor ons alleen.. Heerlijk een paar uurtjes gechilld. En net voor de sunset gaan rijden want in het donker is de terug weg echt niet te doen. (Ik ben in slaap gevallen op het strand en kwam er de volgende dag achter dat ik onder de zand vlooien beten zat, iets minder maar dat trekt wel weer weg!)

Onderweg stoppen we voor wat foto's en lopen er vele schoolkinderen langs die ons gedag zeggen en 2 meisjes van 11 en 13 stoppen om een praatje met ons te maken. Heel verlegen maar toch durven ze het aan. Ze zijn zo blij dat ze even hun Engels wat ze op school hebben geleerd in de praktijk kunnen brengen. Hele lieve, stoere meiden!
Het lijkt wel of alle kids alleen maar happy zijn op deze plek. Wat niet heel gek is. Ik zou hier wel oud willen worden.
We eten een hapje, heerlijke pizza uit de steenoven, aangezien onze Filipijnse maaltijd gister niet zo goed beviel.
En boeken Tour C voor morgen. Een eiland/snorkel tour..

Om half 9 staan we bij de office van Skyline restaurant. En we vertrekken keurig om 10 uur (een uur te laat) hahahaha. Btje vertraging omdat onze boot niet naar de kant kan komen vanwege de vele boten. We bezoeken verschillende eilandjes en strandjes. Snorkelen in de mooiste paradijsjes. Bij helicopter beach staan vele materialen klaar die ze gebruiken voor de tv opnames van Survivor (Israël). Er worden regelmatig verschillende stranden afgehuurd op de Filipijnen (vooral Palawan) door tv maatschappijen zoals natuurlijk expeditie Robinson en ook passeren we hidden beach waar de reeks van Adam & Eva is opgenomen..
We eindigen weer op 7 Commando's beach aangezien 1 vd andere strandjes door de tv opnames niet toegankelijk zijn.

Weer een topdag op een prachtige plek. Helaas moeten we dit paradijsje morgenochtend verlaten en vertrekken we naar Puerto Princesa. Ook dat ligt op Palawan maar is wel 6 uur rijden met de minivan, dus dat wordt wel een heftig ritje..

Dikke kus vanuit El Nido

1. Anita:
    3 december 2016
    Hi lieverd. Nou dat klinkt allemaal top. Zoveel moois in een paar dagen. Zoveel lieve. En behulpzame mensen. En wat apart z on luchthaven onthaal. 2 schuurtjes. En dansen en muziek en marktkraampje voor de koffers. Wat een gave ervaring. Alvast een veilige busreis naar de volgende bestemming. Oma weer superblij met prachtige 4e kaart. Met prachtige foto s en tekst. Dikke kus. Love you. ❤️ Bas en je moedertje