Angkor, Siem Reap

19 november 2016 - Siem Reap, Cambodja

Een lange reisdag. 6 uur opstaan om om 6.30 de boot te pakken naar Ban Nakasan. Daar de local bus van 7 uur.. Weer een lange hobbel rit van 3 uur. Ene kant een super ervaring met die locals mee. Je krijgt kinderen op je schoot gezet bij het in en uit stappen van de moeder. Zakken rijst van 40 kg voor je voeten, vissen in een zakkie met ijs, voor exact 5 min en dan is het ijs ondertussen al warm water. De geuren worden er niet beter op in elk geval, dat is dan weer een nadeel van dit vervoersmiddel. Je buurman die ongestoord z'n neus leeghaalt en continu kijkt wat de vangst is. Verderop op het bankje zit er een vrouw die de hele rit roggels en dergelijke naar boven haalt en in een zakje spuugt. Dan stapt er weer een monnik in. Die krijgen voorang overal. Ook op bv de airport mogen monniken inchecken nog voor de sky priority members. En ook hier mag hij direct voorin zitten en de vrouw die er zat komt bij ons achter in de laadbak. Met alles erop en eraan is het een mooie rit in een nog mooiere omgeving. Gelukkig waait het lekker door in onze grote tuk tukachtige local bus en komen we rond 10 uur aan op iets dat lijkt op een markt maar tegelijkertijd functioneert als busstation. Voor ik het weet wordt mn koffer van onze local bus in een kleine tuk tuk gegooid nadat ik het woord airport nog niet eens helemaal heb uitgesproken.

10 minuten later komen we aan op Pakse International Airport. Klinkt heel groot maar deze airport heeft om precies te zijn 3 incheckbalies voor alle vluchten. Zo gepiept dus. Op wat wachten na aangezien er nog een vlucht voor ons moet worden ingecheckt. De koffers worden hier nog handmatig naar het vliegtuig gebracht. We vliegen keurig op tijd en na een uurtje landen we in Siem Reap, Cambodja.

De meeste mensen die naar Siem Reap komen, komen voornamelijk voor het prachtige Angkor.
Angkor of Yasodharapura is een ruïnestad gelegen ten noorden van de plaats Siem Reap in Cambodja, in de provincie Siem Reap. Angkor was tussen de 9e en 14e eeuw de hoofdstad van het Khmer-rijk. Het centrale deel van de stad, Angkor Thom, bestaat uit een vrijwel vierkante ommuurde binnenstad met een slotgracht, maar enkele van de belangrijkste ruïnes, waaronder ook de bekende tempel Angkor Wat, liggen buiten deze ommuring.
Angkor was meer dan 5 eeuwen lang de hoofdstad van de Khmers, die een gebied beheersten dat naast het hedendaagse Cambodja delen van Viëtnam, Laos en Thailand omvatte.
In Phnom Penh meer over het tragische verleden tijdens het Khmer-rijk, daar bezoeken we de S-21 prison (Tuol-Sleng museum) en de killingfields wat niet in je koude kleren schijnt te gaan zitten.

Ook wij zijn speciaal naar Siem Reap gekomen om dit prachtige werelderfgoed te kunnen bewonderen. Vanuit de airport eerst langs een camera winkel om een nieuwe camera te kopen aangezien de mijne is gesneuveld op Don Det. Gescoord! Door naar ons verblijf. We verblijven in Happy guesthouse. Een prima kamer voor 4 euro 50 per persoon per nacht, prima locatie, het is er schoon en ze hebben een chille lounge ruimte/bar.

Om 4 uur de volgende ochtend gaat de wekker en om half 5 staat onze tuk tuk klaar. Eerst in de rij voor de tickets, 20 dollar voor een dagkaart. Ze maken een foto en die wordt op je entree bewijs geplakt. We staan vooraan in 1 van de vele rijen, waardoor we snel weer in de tuk tuk zitten.
We bezoeken Angkor Wat tijdens de sunrise. Vervolgens komen we in het Angkor Thom (betekent: Great city in Khmer) gedeelte waar we de Bayon tempel bezoeken en Ta Prohm die op een km afstand van Angkor Thom ligt. Deze laatste vond ik het indrukwekkendst. Hij is overwoekerd door jungle. Bomen groeien gewoon op en door de tempel heen en hij is ook wel bekend uit de film de Tomb Raider met Angelina Jolie.

Een bijzondere ochtend. En weer iets afgestreept van mn bucket list. Zovaak foto's gezien op internet en nu sta je er zelf. Super mooi en indrukwekkend.

's Avonds bezoeken we de night market. Altijd leuk om wat souvenirs te kopen, al zit mn koffer nog steeds redelijk vol en mogen we nog 5 weken reizen dus veel kopen zit er niet in.
We eten een hapje en opeens staan er jongetjes naast ons die om eten vragen. Ik kreeg mn eten een uur eerder dan Michelle dus wat er over was en Michelle haar eten geven we aan deze kinderen en ze beginnen te eten naast ons alsof ze al dagen niet hadden gegeten. Vreselijk.

We kopen wat souvenirs en ieder een super mooi schilderij. Deze wordt van het plankje afgehaald, opgerold en in een kokertje gedaan om ruimte te besparen. Ook in deze stad maken veel kinderen misbruik van de toeristen. Een meisje van een jaar of 8 staat met haar allerbeste acteer kunsten tegen me te vertellen dat ze zo zielig is.. Of we even mee willen lopen naar de supermarkt en iets voor haar willen kopen. Als haar moeder opeens haar naam schreeuwt loopt ze lachend weg terwijl ze dacht dat ik niet meer keek had ik haar toch mooi betrapt!
Ook veel moeders met baby's die om geld bedelen. De baby's zien er gezond uit en komen geen voedsel te kort dus hier passen we voor.
Nog even een spelletje in de bar bij ons guesthouse.

Morgenochtend pakken we het vliegtuig naar het zuiden van Cambodja. We vliegen op Sihanoukville om daar met een busje naar de pier te worden gebracht. Daar pakken we de boot naar Koh Rong. Heerlijk weer zon, zee, strand!

Tot op Koh Rong, dikke kus!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anita:
    19 november 2016
    Prachtig verslag weer, mooi geschreven. Weer veel ervaringen erbij. Ja z on tafereeltje in z on bus. Het gaat er helemaal anders aan toe dan bij ons. Maar dat maakt het ook zo bijzonder. Ik spreek je weer vanuit Koh Rong. Veilige reis. Enjoy. ❤️ Lieve groetjes vanuit Kudel
  2. Audrey van beek timmerman:
    19 november 2016
    Goede reis morgen naar het zuiden!ben benieuwd wat jullie allemaal weer te zien krijgen.Au3
  3. Paps & Annemiek:
    20 november 2016
    Heerlijk allemaal en we kunnen het goed volgen hoor zo, zeker met de fotos erbij.
    Dikke kus van ons uit "een nogal hoor de wind waait door de bomen ........enz" Aalsmeer, en blijven genieten jullie.