Koh Rong & Koh Rong Samloem

26 november 2016 - Koh Rong, Cambodja

Een kwartiertje met de tuk tuk naar de Internationale luchthaven van Siem Reap. Een vlucht met Cambodia Angkor Air van 3 kwartier ipv een uur en weer keurig op tijd. Op de luchthaven zijn alle mini vans zogenaamd al vol, terwijl wij als eerst buiten komen maar goed. We waren al gewaarschuwd voor de soort van tuk tuk/taxi maffia hier die een team vormen om zoveel mogelijk geld aan toeristen te verdienen. Het valt mee. We kunnen een taxi delen met een ander meisje voor 20 dollar totaal.

Aangekomen bij de pier op Ocheutel beach in Sihanoukville om half 2. Onze ferry vertrekt om 3 uur naar Koh Rong dus nog even lunchen. Het begint te regenen en onweren maar gelukkig verloopt de boottocht soepeltjes.
Ondanks de bewolking ziet het er prachtig uit op Koh Rong. De kleur van de zee en het witte strand..
We verblijven in Sea guesthouse. Gelegen op de pier boven een restaurant met mooi uitzicht over zee.
Redelijk primitief maar die 3 nachten komen we wel door. De kamer is prima op de ratten na. 1 is 's nachts begonnen aan mn slipper en voedsel hoef je al helemaal niet mee te nemen naar je kamer. De badkamers zijn te vies voor woorden, 4 wc s waarvan er maar 2 zijn met wc bril en die is zo groen vd schimmel dat je amper kunt geloven dat ie ooit wit is geweest. Maar goed, we leven toch voornamelijk op het strand en in de zee dus die 3 nachten komen we wel door.

We gaan een hapje eten op het strand en klimmen erna naar de skybar. Boven gekomen is de bar goed gevuld aangezien de pub crawl net is gearriveerd. Gezellige boel! Nog geen half uur later loopt de hele bar weer leeg en hebben wij alle ruimte om een potje te poolen.

We hebben 's nachts best wat overlast van alle muziek uit de verschillende barren. Het lijkt zeg maar net of je bed in een bar staat.. Dus oordoppen in en proberen te pitten.

De volgende dag is het weer goed warm. Wel bewolkt en af en toe wat spetters maar dat weerhoudt ons er niet van om op het strand en in de zee te gaan liggen. 's Avonds breekt het los! Het komt een half uur lang met emmers uit de lucht en de onweer hangt letterlijk boven ons. Enorme donder en bliksem. Mooi gezicht, maar ook wel spannend als je in een houten hut op zee zit, dus blij als het is over gewaaid.
De volgende dag doen we een tour van 1 tot 7. Snorkelen, een uurtje vissen op de boot, chillen en bbq'en bij long beach en als het eenmaal donker is gaan we terug de zee op om in het pikkedonker met plankton te zwemmen. Best spannend snorkelen in het donker midden op zee dus blijf dichtbij de boot! Maar gaaf gezicht dat lichtgevend plankton als je met je handen door het water gaat is het net een sterrenhemel.

Na 3 nachten pakken we de slow boot naar het kleinere buurlandje, Koh Rong Samloem. Na anderhalf uur varen komen we aan op de Orchid pier in Saracen bay en worden we opgehaald door de Mad Monkey boot. Ons verblijf Mad Monkey hostel ligt in een aparte hoek van deze bay met 2 kleine privé strandjes. Lopen is niet te doen met al je spullen want dan moet je bijna een uur door de jungle. We hebben een chille privé bungalow op het strand. Wat een heerlijk relaxed paradijsje is dit zeg!!
Hangmatten en schommels in zee. Loungekussens in en om de bar. Super chille mensen, heerlijk weer, prachtige omgeving en lekker eten. 's Avonds erg gezellig in de bar waar iedereen is aangezien er niets anders in de buurt is. Zak werpen in een gat, drankjes doen (om nog bter te kunnen mikken), kaart spelletjes, leuke muziek, vuurshows, dansjes en heel veel kletsen met mensen van all over the world. Om 12 uur gaat de muziek uit. Dus een goede nachtrust kun je hier ook nog krijgen..

Meest chille resort van deze reis denk. Complete plaatje van rust maar ook gezelligheid. Super mooi. Leuke mensen ontmoet.
We komen onze dagen door met chillen in een hangmat in zee en op de schommels. Boekje lezen. Muziekje. Kletsen met iedereen. Heel veel lachen!
En ook het weer hebben we het echt mee getroffen. Heet en zonnig!
We zijn weer flink bijgekleurd ondanks dat we met factor 30 en 50 smeren maar dat zonnen in een hangmat in zee werpt wel z'n vruchten af.
Laatste avond heel veel gelachen met iedereen. 's Avonds laat met een groepje de zee in onder de mooiste sterrenhemel ever en het prachtige lichtgevende plankton in zee. Mooie afsluiter!!
Na 3 nachten is het tijd om dit paradijsje te verlaten. Weer een hoogtepuntje van onze reis en cker een aanrader om hier te verblijven!!

We worden weer afgezet op de pier door de Mad Monkey boot en pakken dan de speed ferry terug naar de Ocheutel pier in Sihanoukville. Daar stappen we op de mini van voor een uurtje of 5 richting Phnom Penh.
Van het rustige paradijsje naar een grote drukke stad met een heel heftige geschiedenis over het hele land, maar daar later meer over..

Tot in Phnom Penh, X

1. Anita:
    26 november 2016
    Prachtig prachtig prachtig.Wat ontzettend leuk dat jullie weer nieuwe mensen hebben ontmoet. Dat maakt je rijker. Fijn weer wat te horen. Ja jullie waren nu toch echt een paar dagen niet bereikbaar. Maar eigenlijk is dat helemaal goed op z on paradijsje. Gewoon ff helemaal ZEN ! Ja dat is weer heel iets anders, Phnom Penh. Ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren. Dikke kus voor jullie beide. LIEVE GROETJES VAN ONS XX