Been there, Don Det!! (Laos)

17 november 2016 - Don Det, Laos

Anderhalf uur vliegen naar Pakse met Lao Airlines. Een prima vlucht van anderhalf uur in een klein vliegtuigje met maar 20 rijen van 2x2 stoelen. We zitten ongeveer met 20 mensen in het vliegtuig dus bijna een private jet! Aangekomen op Pakse airport pakken we een taxi naar het busstation. We moeten een uurtje wachten tot we vertrekken. Even acclimatiseren. Hele vol beladen touringcars komen voorbij met zelfs op het dak allerlei spullen. Ook kleine busjes met 6 scooters op het dak, het kan allemaal hier.

We stappen op de "local bus", een soort van grote tuk tuk naar de pier bij Ban Nakasan. Is lang in zo'n ding maar kunnen we vast een btje een idee krijgen van Laos.
De chauffeur rijdt lekker door maar gelukkig niet zo debiel als onze chauffeur in Viëtnam.
Onderweg stoppen we een x en springen er allemaal vrouwtjes naar binnen met halve kippen op een stok en blikjes drinken voor de verkoop. Hilarisch joh als ze die kip bijna op mn schoot neer legt.

Na 3 uur komen we aan in Ban Nakasan waar we even later de boot pakken. 10 minuutjes varen in het pikkedonker. Het is inmiddels 18.00. We stappen uit op Don Det en gaan op zoek naar ons verblijfje. Halverwege komt Michelle er achter dat ze haar rugtas is vergeten in de boot. Met alles erin. Geld. Pasjes enz. Ik ben blijven wachten bij een restaurant met alle overige bagage en zij deed er alles aan om haar tas terug te krijgen wat uiteindelijk gelukkig ook lukte!

We verbleven 2 nachten in een hutje aan de rivier bij Happy Bar aan de sunset kant van het eiland. Voor 1 euro 70 per persoon per nacht. Wat een geld. Enige nadeel was dat we hier geen eigen badkamer / wc hadden. Toch best vervelend als je 's nachts je hut moet verlaten om in het donker de wc te zoeken.
Daarom verkassen we na 2 nachten 200m verderop naar een ander verblijfje, Sunset Bungalows. Daar betalen we welgeteld 4 euro per persoon per nacht ook aan de rivier maar met eigen badkamer en warm water!

We hebben 5 heerlijke dagen gehad op dit prachtige eilandje bij de 4000 islands.
Gebruik gemaakt van het zwembad bij Little Eden resort. Een hele dag op kayak tour geweest en de grootste waterval van de wereld bezocht (Khone Phapeng falls) Gewoon chillen in een hangmat tijdens de sunset. Een dagje met de fiets van Don Det naar Don Khon (een buureilandje, verbonden met een brug) en daar de hele middag onderaan een waterval met klein strandje gechilld. Een super leuke fiets route. Verdwalen kan niet want er gaat maar 1 weggetje rond het eiland. En dan over de brug naar het andere eilandje. Overal koeien en waterbuffels. Kindjes die je zwaaiend begroeten. Rijstvelden. Wat een heerlijk plekje is dit!
Ik vind de mensen hier nog liever dan in Viëtnam. Misschien omdat ze hier nog niet zo gewend zijn aan al die toeristen.
Zo mooi om die locals bezig te zien in hun dagelijks leven. De kinderen die spelen met knikkers en een emmertje met zand.
Badderen aan de rand van de rivier. Met een elastiekje proberen gekko's van het dak proberen te schieten (wat regelmatig lukte) om ze vervolgens in een net iets te klein flesje te verzamelen. De mannen die continu met bootjes heen en weer varen om oa te vissen en 's avonds hun tanden poetsten in diezelfde rivier. De vrouwen in hun winkeltjes die voor een paar duizend kip (lokale munteenheid) hun drankjes verkopen.

Er hangt een heerlijk sfeertje op dit eilandje. Iedereen is super relaxed.
Ik ben heel blij dat we een stukje van Laos hebben kunnen proeven. Super mooie natuur. Lieve mensen. En wat een prachtig weer hebben we gehad. Hoop hier ooit nog eens terug te komen voor de rest van het land!

Morgen vertrekken we naar Cambodja.
Daar moet ik een nieuwe camera gaan kopen want die is hier helaas overleden..
Half 7 met de boot terug naar Ban Nakasan. Dan weer 3 uur met de local bus aangezien de normale bus pas om 11 uur vertrekt, dan nog een half uurtje met de taxi en een uurtje vliegen!!

See you in Siem Reap, dikke kus

1. Anita:
    17 november 2016
    Hi lieverd lekker weer je verslag gelezen. Heerlijk allemaal. Gelukkig met de tas van Mies goed afgelopen. Fijn dat jullie zo genieten van alles. Alvast goede reis naar Siem Reap. Heel jammer trouwens van je camera die eigenlijk nog zo goed als nieuw was. Misschien kunnen we iets met de verzekering regelen. Dikke kus. Hvj. En lieve groetjes van Bas en mamski. Ps Hele mooie foto s weer x