Beautiful Mai Chau, Hoa Binh

23 oktober 2016 - Mai Chau, Vietnam

Wel 3x gecontroleerd op KL airport of we een goedkeuringsbrief hebben voor een visa on arrival voor Viëtnam. Mocht je deze niet hebben kunnen ze je weigeren op de vlucht aangezien de maatschappij verantwoordelijk is, mocht je Viëtnam niet binnen komen moeten zij jou mee terug nemen. De vlucht van Kuala Lumpur naar Hanoi was prima te doen. We gaan 1 uur terug in de tijd dan de 6 uur vooruit in Maleisië dus nu 5 uur later dan in NL.

Aangekomen op Noi Bai airport Hanoi is het nog een hele klus om het land binnen te komen. Eerst je visum goedkeuringsbrief (die we in NL al hadden aangevraagd) en paspoort inleveren. Om vervolgens nog een half uurtje te wachten tot ze je naam omroepen in het Viëtnamees (nedia ven de skieden) en je je pasfoto op een scherm ziet staan, om de 25 dollar voor je visum te komen betalen en je paspoort weer mee te nemen.

Eenmaal buiten gekomen begint het circus. You want taxi? Van alle kanten komen ze. Pfff heel even acclimatiseren. Een über besteld, maar nergens kunnen vinden. Vervolgens na wat onderhandelen een private car geregeld. Worden erheen gebracht in een uitgerekte tuk tuk. Daar stappen we over. We rijden 3 rondjes bij de airport en dan besluiten ze toch dat ze de weg niet weten. Of we uit willen stappen. Over 2 minuten komt er een andere chauffeur die ons wel naar Mai Chau kan brengen. Of we vast willen betalen. Ik zeg we betalen pas als we zijn waar we willen zijn. Een veel te lange rit met een chauffeur die geen enkel woord Engels kan wisselen. Hoelang nog? Er kwam wel iets van geluid uit z'n mond maar niets uit op te maken. En z'n rijgedrag, om de 20 seconde claxoneerde deze man (4 en half uur lang). Zonder dat het nodig was. Dus een powernappie zat er niet in.
Onderweg stopte hij een aantal keer om aan 1 of andere pijp uit z'n achterbak te zuigen. Geen idee wat het precies was! Wilden we ook niet weten denk.. Hij stopte even om wat eten te halen (voor zichzelf) om even te plassen langs de kant vd weg, maar aan ons denken hoo maar. Eindelijk in Mai Chau aangekomen. Hij wilt ons uit de auto zetten, waarop wij zeggen, we zijn nog niet bij Mai Chau Farmstay. We hadden een prijs afgesproken (veel te veel voor Viëtnamese begrippen, dus willen gewoon voor de deur worden afgezet. Maar meneer had geen idee waar het was, ondanks dat ik het adres voor m had, ook in het Viëtnamees. Hij werd steeds kwader en wilde ons meerdere malen droppen. Maar we hadden nog niet betaald, wat een goede keus was! Gelukkig hielpen wat vrouwtjes onderweg ons met de weg te vinden want als het aan hem lag waren we er 2 dagen later nog niet.

Eindelijk na een 4 en half uur durende rit aangekomen bij Mai Chau Farmstay. Houten bungalows op palen met uitzicht over de rijstvelden en op de bergen. Prachtig echt! Maakte de dag weer wat luchtiger. Een heerlijke warme douche.. (totaal niet verwacht hier in the middle of nowhere)

Om 6 uur wordt het hier al donker. Om 7 uur konden we eten. De vrouw van ons verblijf had heerlijk voor ons gekookt. Zoveel keus. Stelden ons voor aan de andere gasten, Seth (Amerikaan) en Karly (Canadese). Zij zijn collega's en werken samen in Bangkok op een Internationale school. Aardig stel. Een biertje gedronken en na het eten even kijken waar er leven was. Kwamen langs een Viëtnamese dansshow, en een soort van idols achtig iets (erg vals allemaal maar het sfeertje was leuk). Toen nog een heerlijke Pina Colada gedronken in de sunset bar.. Om 11 uur gaan slapen want hadden er een erg lange dag op zitten!

Dag 2 in Mai Chau. Fiets gepakt en met de plattegrond in de rondte. Wauw echt zoals de foto's op Google. Zo mooi de verschillende kleuren in oa de rijstvelden en de bergen. Zoveel groen! Ik besloot om eerst een tour te gaan boeken voor morgen.
Vervolgens richting de grot gegaan (Hang ChieuCave). Daar aangekomen vroeg een vrouwtje of ik voor de grot kwam en dat ik mn fiets dan even in haar tuin kon zetten.
10000 Dong entrence fee  (nog geen 50 eurocent) Een aantal jongens (zeiknat van het zweet) hadden net de grot bezocht en wensten mij sterkte met de klim. Dat bleek ik nodig te hebben. Paar x gedacht ik ga terug maar dan had ik al zoveel voor niets gelopen. Wat een klim, en wat een hitte. Maar eenmaal boven gekomen was het het helemaal waard. De grot was super mooi! En lekker koel, wat ook niet verkeerd was aangezien het zweet zelfs uit mn kleine tenen kwam op dat moment. Je kon nog best diep de grot in. Er ging net een stelletje weg en toen was ik de enige. Even genieten van dit moois en dan beginnen aan de terugweg die een stuk soepeler verliep dan naar boven. Weer niemand tegen gekomen onderweg, op heel veel vlinders, reuze sprinkhanen, hagedissen en nog meer beestjes na. Ook een super mooi uitzicht over Mai Chau!

Toen ik beneden aankwam begon het te regenen. Harder en harder. Emmers uit de lucht. Straatjes werden bijna rivieren. Iedereen was onderweg aan het schuilen. Maar ik was toch al nat dus gewoon door gefietst naar ons verblijfje. Daar een warme douche gepakt.
s Middags werd het gelukkig weer wat droger en zijn we wat gaan lunchen en even langs de marktkraampjes gesnuffeld.
Savonds werd er weer heerlijk voor ons gekookt.

Dag 3 vertrokken we na het ontbijt, om om 8 uur bij Mai Chau Lodge aan te komen. We hadden een tour op 40 min. van Mai Chau naar een rivier, (Black river) die uitkomt in de Zuid Chinese zee, om daar te gaan kayakken in een prachtige omgeving. De mensen die hier wonen kunnen geen rijst verbouwen(in tegenstelling tot de mensen in Mai Chau) aangezien er teveel bergen zijn en de grond er niet goed voor is. Wel krijgen ze elk jaar iets vd gouverment. Het ene jaar geld, het andere jaar dieren. Ze lopen overal door de bergen heen. Honden, kippen, geiten en koeien. De kayak tour was bijzonder mooi. Op de terugweg stoppen we bij de Go Lao waterfall. Een super mooie waterval om even heerlijk in af te koelen. De berg af was nogal lastig door de vele regenval was alle modder klei geworden en moest je je goed aan de takken om je heen vast houden, om niet met 50 km per uur naar beneden te glijden. Super mooie waterval en heerlijk verkoelend na het zweten in de kayak.
Terug naar Mai Chau. Nog even langs de sunday market en terug naar de hut.

Mijn eerste indruk van Viëtnam is zo goed! (Op de taxi chauffeurs en onze private driver na)
De mensen zijn er vriendelijk, kunnen goed voor zichzelf zorgen, werken hard (gelukkig is de lucht hier fris en niet xtreem warm wat het werken wat minder zwaar maakt), het eten is top en het is zo prachtig hier in het Noorden!!!

Morgenochtend vertrekken we met de bus van het platteland naar de grote stad, Hanoi

X vanuit Mai Chau PS voor alle foto's moet je naar het kopje foto's (links bovenin het rijtje), daar staan de foto albums

1. Anita:
    23 oktober 2016
    Zo lekker rustig je nieuwe mooie verslag gelezen En je prachtige foto's gekeken Je weet lieverd ik reis met je mee. Heel veel plezier en goeie busreis xx
  2. Kim:
    27 oktober 2016
    Wat een jaloers makend verslag weer.. :D Dit is waar wij het allemaal voor doen toch Naad!