Hanoi, Halong Bay, Cat ong island & Tam Coc (Ninh Binh)

24 oktober 2016 - Hanoi, Vietnam

Van het rustige platteland naar de drukke stad Hanoi! Old quarter. Wat een omslag. Wat een chaos op de weg. Ik snap wel dat Viëtnam 1 van de gevaarlijkste landen is qua verkeer. Scooters overal! 10 naast elkaar. En helemaal ingepakt ondanks dat het 35 graden is, omdat ze de zon als hun vijand zien. het is slecht voor je huid.. En wie het hardst toetert heeft voorrang, zelfs als je aan het spookrijden bent. Ouders met helm en kids zonder helm. Wat bij ons eerder andersom zou zijn. Hoe ik soms zit te tobben met 2 tassen vervoeren op mn scooter, nemen ze hier hele inboedels mee. Met 3 of 4 op de scooter dat kan gewoon. En 10 kratten bier ook geen probleem. Of een aantal kooien met kippen. Op elke hoek van de straat eten ze hun neus leeg zonder schaamte. En halen ze de grootste roggels uit hun tenen vandaan om deze vervolgens op het trottoir te deponeren. Heerlijk als jij er net naast zit te eten..

Hebben 2 bedden in Hanoi Rocks Hostel. Super chille plek met leuke mensen. 's Avonds altijd een feestje hier. Wel even wennen met nog 12 mensen op een kamer maar het is prima te doen (dacht ik). In de middag aangekomen, even iets gegeten en spullen ingepakt voor de volgende dag.
Vervolgens even rond gelopen langs het Hoan Kiem meer waar we langs het theater liepen van de water puppets. Om 5 uur was er weer een show dus besloten we even te wachten en daarheen te gaan. Wahahahahahhaa wat een aanfluiting. De band speelde mooie traditionele muziek maar het water puppet showtje vind mn oppaskindje van 4 al niet meer interessant waarschijnlijk. Zo kinderlijk. Maar goed, nu weten we in elk geval wat het inhoudt en hoeven we daar in Viëtnam niet meer heen te gaan.

s Avonds nog drankjes gedronken beneden in het hostel. En heel veel potjes tafelvoetbal gespeeld met 2 Engelse jongens die echt om te gieren waren! Dubbel gevouwen lagen we om ze.. Rond 11 uur gaan slapen, (om erna nog 2x in de nacht wakker gemaakt te worden door de rest van de kamer die ook kwamen slapen) onze wekker ging om kwart over 6..

Dag 2 in Hanoi moeten we om half 8 bij Friends Travel zijn. Vanuit daar vertrekken we met een busje naar de speedboot (2 en half uur rijden) om vanuit de speedboot weer over te stappen op onze cruise boot. Het woord cruise klinkt luxe. Dat was deze boot cker niet. Maar alles wat we nodig hadden zat erop. Een enorm grote boot en waren maar met een groepje van 8. Varen door Halong Bay is al een belevenis op zich. Na een half uurtje varen konden we lunchen aan boord. Heerlijk eten, van alles wat. Vervolgens werden we per 2 in een kayak gezet om een uurtje rond de eilandjes te kayakken.

De Ha Longbaai (Vietnamees: Vịnh Hạ Long) is een baai bij de stad Hạ Long in het noorden van Vietnam in de Golf van Tonkin, nabij de grens met China. Het bestaat uit bijna 2000 kalkstenen eilandjes waarvan Cat Ba de grootste is.  Soms lijkt het alsof stukken rots gewoon naar beneden zijn komen vallen in zee. Het is er prachtig! Vandaar ook dat het in 1994 is opgenomen in de Unesco werelderfgoedlijst.

Na de grotten waar we onder door peddelden (oa de dark cave) en de lagoon, weer terug naar de boot.

We voeren langs fisherman village. Deze mensen wonen in hutjes op het water en vissen de hele dag door.
Vervolgens nog een stop om te zwemmen. Erg weinig toeristen tegen gekomen, wat een flink voordeel is. Dit komt doordat deze organisatie een andere route neemt dan de meeste boten.

We voeren verder langs Cat Ba eiland. Tegenover dit drukke eiland verblijven wij op een soort van cast away eilandje. Alleen een aantal houten bungalows op het strand, 1 restaurant en verder helemaal niets. Ik weet niet precies hoe het gegaan is, maar onze gids kwam met een lijstje aan en zei, jullie slapen allemaal in een dorm bungalow except Nadia, she has her private room haha. Okey beetje decadent, aangezien ik eigenlijk een dorm had geboekt voor 4 personen die ze niet hadden, maar je hoorde ons niet klagen!!!
Super wauw. Wat een heerlijk plekje.. Vanuit je bed de zee en de bergen zien.
We zaten maar met z'n 10en (exclusief de staff) op dit kleine eilandje dus lekker exclusief!
Ze hebben dit resort, dat bestaat uit een stuk of 10 bungalows, al een aantal malen opnieuw moeten bouwen. Door de kracht van de verschillende typhoons de afgelopen 20 jaar is het al meerdere keren verwoest. Echt heel zonde en vervelend voor de mensen die telkens weer bij het begin moeten beginnen.
Het is zo mooi gemaakt! Alles van hout, stenen en schelpen. Zoveel mogelijk materialen uit de natuur gebruikt.

Om 7 uur konden we komen eten. Van alles hadden ze. Heerlijke gamba's, groenten, rijst, fresh springrolls. En heb hier voor het eerst in mn leven oesters gegeten. En die waren top!

Lekker op tijd naar bed gegaan en het enige geluid dat je hoorde was het ruizen van de zee.. Dat slaapt best goed moet ik zeggen!

De wekker gezet om kwart over 5 om de sunrise te zien. Wat heerlijk wakker worden met dit uitzicht en het geluid van de zee!
Een heerlijk ontbijtje. Pannenkoeken met chocoladesaus, veel soorten fruit, toast, ei en. Toen nog een mini trekking gedaan naar het viewpoint en nog wat vrije tijd voor het strand en de heerlijke zee.

Na de lunch verlaten we dit prachtige plekje om met de boot naar Cat Ba te varen en daar over te stappen op een touringcar. Beide voor mij ontzettend misselijkmakend, dus niet heel chill in die hitte. Net als je denkt dat de bus vol is wordt het smalle gangpad volgezet met plastic krukjes. Na 3 kwartier over gezet op weer een boot, die ook voller dan vol was dus ik hing een btje tegen de bagage van iedereen aan aangezien de stoelen bezet waren.

Toen nog 2 uur in een mini busje met alleen ons groepje dus ruimte genoeg en een prima ritje terug naar Hanoi!

's Avonds nog even drankjes gedaan beneden in het hostel. Btje poolen en tafel voetballen.
Rond 2 uur bedje in. En om 5 uur begon meneer snurk. Ik heb wel mensen horen snurken maar deze man was koning snurk. De hele dorm werd gek. Probeerde hem wakker te maken maar lukte niet. 1 jongen deed toen maar het dekbed over z'n hoofd om het geluid te dimmen en haalde oordoppen voor ons.

Dag 3 niets op de planning. Een fiets taxi gepakt en even gaan zitten bij het meer met een ijskoffie. Waar al vrij snel een heel lief meisje (Hoa, betekend flower) verlegen aan ons vroeg of ze even met ons mocht praten om haar wat Engels bij te brengen. Uiteindelijk 2 uur met haar gekletst. Gezellig en interessant om haar levensverhaal te horen. Ze woont in een soort van katholieke gemeenschap (soort van klooster met zusters die voor haar zorgen) omdat ze niet wilt trouwen en haar eigen weg wilt gaan. Helpt weeskinderen en is zo positief en leergierig. Wat een mooi mens..
Zij blij en wij blij dat we haar konden helpen met dingen.

Eind van de middag een massage genomen. Always a good idea!
Op de terugweg vegetarische fresh springrolls gegeten met een wortel ananas shake, letterlijk on the street.
's Avonds weer een btje poolen, drankjes drinken en een lachballonnetje tussendoor.

Dag 4 vroeg uit bed en ontbijten. Mn wekker gaat en ik wordt rustig wakker. Heeft iemand de kraan open laten staan? Op dat moment hoor ik Michelle zeggen, You're peeing in our room!!
Yes, he was! My lovely drunk neighbour was just peeing next to my bed! Geen woorden voor. Zo smerig! Dat was wel letterlijk de druppel voor mij dat ik niet gemaakt ben om in dorms te slapen. Teveel gebroken nachten. En geen privacy.
Een half uur voor het plas incident begon dezelfde jongen ook uit het niets keihard te zingen!!! En ook onze 4 Engelse vrienden kwamen iets te luidruchtig binnen om half 5. Hey Michel, hey Nadia! I love you Nadia, I love you Michel. Pff oordoppen iets dieper duwen en net doen of je ze niet hoort.
Nog 1 nachtje en dan voorlopig weer private rooms en heerlijke hutjes op het strand!

Na deze heftige vroege uurtjes worden we weer opgehaald bij Friends Travel Viëtnam om richting de provincie Ninh Binh (Tam Coc) te vertrekken. We rijden via Hoa Lu waar we 2 tempels bezoeken. Best okey maar heel spectaculair waren ze niet. Wel hadden we een ontzettend leuke gids die de hele dag met een big smile rond liep.

We reden verder voor onze lunch. Een enorm buffet. Met als voorafje pompoensoep jam jam jam.

Nog een kwartiertje rijden naar Tam Coc om daar over te stappen op een klein roeibootje. Het grootste deel van de drivers hier roeien met hun voeten/benen. Best knap en ook minder vermoeiend. De omgeving is prachtig. Ze noemen Tam Coc ook wel het Halong bay on land. Omdat het hier net als bij Halong Bay vol staat met enorme kalkstenen bergen. De rivier waar we op varen heet Trang An. Varen onder verschillende grotten door. En ook zwemt er nog een hele groep waterbuffels voorbij, gaaf om te zien!
Na een boot tochtje van anderhalf uur stappen we op de fiets en gaan we op die manier nog een klein uurtje door de omgeving heen. Zien een btje hoe de bevolking hier leeft. Ik kreeg ook nog even mee hoe ze het bloed uit de nek van een geit lieten lopen in een pannetje. Niet echt heel prettig om te zien!

Na de fietstocht stappen we weer voor 2 en half uur in de bus terug naar Hanoi.
Morgen vliegen we in de middag naar Da Nang en dan een taxi naar Hoi An. Met de bus doe je daar 12 uur over dus vandaar dat we liever even een uurtje vliegen..

Tot in Hoi An! X
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anita:
    28 oktober 2016
    Hallo lieverd dat heb je weer heel mooi beschreven, wat een belevenissen weer, fantastisch! Alvast goede reis jullie naar de volgende bestemming Hoi An. X