Lovely Hoi An

2 november 2016 - Hoi An, Vietnam

Heerlijk nog een ochtendje chillen in ons hostel totdat we om kwart voor 1 worden opgehaald door een taxi richting Hanoi airport.
Een prima vlucht met Jetstar naar Da Nang. Alles keurig op tijd. Daar worden we opgehaald en naar ons verblijf in Hoi An gebracht. The corner riverside villa. Een heerlijk verblijfje aan de rivier, met zwembad en in nog geen 5 minuten ben je met je fiets in Hoi An ancient town.

's Avonds even door het super schattige stadje gewandeld, dat helemaal vol hangt met lampionnen. Heel gezellig!
Hapje gegeten in voor hier een luxe restaurant. 12 euro voor 3 gangen hihi. Hadden 10 man personeel voor ons zelf want we waren de enige (het was ook al laat).

De volgende dag na het ontbijt de fiets gepakt door het stadje heen naar het strand. Ongeveer 20 min fietsen. 1 rechte weg dus verdwalen is bijna geen optie. Het was erg bewolkt en de zee was wild! Maar toch tot 2 uur even gelegen en daarna ging het wel heel hard regenen en zijn we overdekt wat gaan lunchen en terug gegaan naar ons verblijf.

's Avonds na het eten even een drankje en dansje bij de Tiger Tiger bar gedaan waar ook Rianne ( die we eerder ontmoet hebben in Halong Bay) heen kwam. Wel even gezellig, maar ik ben toch wel een btje klaar met dat stappen.
Ik wachtte tot Michelle haar drankje op had zodat we terug konden lopen (alle fietsen waren al weg dus vandaar moesten we lopen naar het centrum).
Maar ze wilde nog blijven dus ging ik alleen. Eenmaal buiten zag ik dat het onze kant op een btje uitgestorven was, wat niet echt prettig was. (Na mn overval in Thailand ben ik wat banger aangelegd 's avonds laat.) Dus besloot een taxi te pakken. Alleen maar motor taxi's. Dus ik onderhandeld over de prijs en ik stapte achterop. Vanaf toen kreeg ik alleen maar flashbacks van mn overval. Op het moment dat ik achterop zat kwam er aan beide kanten een scooter naast ons rijden. Ik dacht okey, deze 3 mannen gaan me zo overvallen. Hij stopte elke x bijna met rijden en ik zei alleen maar "No Straight on". Ondertussen kneep ik m zo erg! En ik dacht bij elk hotel ik zeg gewoon stop en ga er naar binnen, maar nergens brandde licht dus bleef zitten. Onderweg haalde ik mn camera, gopro en telefoon uit mn tas en verstopte deze alle 3 onder mn kleding, zodat ze alleen mn geld zouden hebben mochten ze mn tas pakken. Het is echt maar een ritje van 3 minuten maar het leek een uur te duren. En telkens minderde hij weer vaart en ik zei alleen maar, "Straight on". Ik wist dat het laatste paadje naar ons verblijf een stil en donker paadje was langs de rivier. En weer minderde hij vaart en stopte uiteindelijk 100m voor mn verblijf. Pikdonker. Ik dacht hier gaan ze het doen. Ik stapte af en liep super snel naar onze ingang en zei alleen maar, I need some lights for give you the money. Ze zaten onderling alleen maar in het Viëtnamees te praten. Ik gaf hem z'n geld en liep naar binnen. Hartkloppingen. Maar ik voelde me weer veilig. Dat was voorlopig weer even de laatste keer dat ik 's avonds een motortaxi nam.

Volgende ochtend om 9 uur opgehaald  (uur te laat) voor een tour. Eerst naar de Marble Mountains in Da Nang, wat echt een must see is als je in de buurt van Da Nang verblijft.
Marble Mountains (Vietnamees: Ngũ Tan Sơn; "bergen vd vijf elementen") is een cluster van vijf marmer en kalksteen heuvels gelegen in district Ngũ Tan Sơn, ten zuiden van Da Nang. De vijf bergen zijn vernoemd naar de vijf elementen: Kim (metaal), Thuy (water), Moc (hout), Hoa (vuur) en Tho (aarde).

Veel te zien. Grotten, buddha's en meerdere viewpoints. Wel echt de moeite waard om te  bezoeken!
Vervolgens gaan lunchen en nog een grot bezocht die meer gericht is op de hel. Mensen die slechte dingen hebben gedaan en gestraft moeten worden, worden in deze grotten uitgebeeld.

Monkey Mountain is het volgende highlight. Mooie tempel en een enorme lady buddha. Super mooi! Echt reusachtig. Ook erg mooi uitzicht vanaf hier aangezien we al aardig hoog in de bergen zaten. Ik begin over de jag fruits die in de boom hangen en zie opeens dat er een slang op zit! Bah. Onze gids half in paniek! Don't come close. Really poisson !!
Bijna bij de minivan aangekomen zien we ook nog wat aapjes. Waardoor deze berg niet voor niets zijn naam heeft gekregen.
Door naar het laatste highlight van vandaag, de Hai Van Pass. Ook een echte must see in Viëtnam. Een weg waar regelmatig dodelijke ongelukken gebeuren maar wat is het er prachtig. Wat een uitzicht! Alles voor een leuke foto, wat ik moest bekopen met een open hand, knie en been omdat ik mn evenwicht verloor op een rotsblok.. Maar de foto is top :p
Naast mn litteken door aanraking met het koraal in Maleisië heb ik straks ook wat aandenkens aan Viëtnam.

's Avonds wat gegeten samen met oa ook Loes en Rianne (die we ontmoet hebben in Halong Bay ). Wat een drama was dit. Half uur nadat ik besteld had kwam ze vertellen dat ze mijn salade niet hadden (zeg dat dan meteen). We aten alle 5 om beurten, niets kwam gelijk. Daarnaast was het nog minder dan een kinder portie en ook niet bepaald lekker, maar moest wel 2 en halve ton aftikken aan het eind.
Erg regenachtig. Dus 1 drankje gedaan in de bar en terug naar mn kamer. Bakken uit de lucht en flinke onweer. Net voor de bui binnen. Maar ook in onze kamer bleek het niet droog. Het regende zo hard dat het naar binnen liep bij het raamkozijn. Onze spullen waren gelukkig droog gebleven.
De volgende ochtend na het ontbijt afgesproken met Loes en Rianne. Het was weer een erg bewolkte dag dus lasten we een spa / shop dagje in. Heerlijke massage en pedicure!
Daarna een banh mi gehaald ( een broodje met van alles erop) de beste van Viëtnam naar horen zeggen. En ze waren ook zeker goed. Super druk maar het wachten waard.

's Avonds nog even naar de night market en een wens gedaan terwijl ik een lampionnetje in het water liet zakken..
Een uur later was de rivier was uit z'n oevers getreden door de vele regenval dus je kon nu waterfietsen door de straat.

Weer een nieuwe dag. Om half 12 worden we opgehaald door een bus die ons naar Quy Nhon brengt. Een rit van ongeveer 5 uur maar als het goed is hebben we wifi in de bus dus dat doodt de tijd een btje!

See you in Quy Nhon X

1. Anita:
    2 november 2016
    Nou lieverd dat was wat je motor taxi ritje pff. In z on situatie komt alles weer dubbel binnen. Maar je bent een topper x. En wat een belevenissen weer. Mooi verslag. Op naar het volgende. Hoop dat jullie de bus reis van 5 uur er veilig op hebben zitten. Geniet van Qui Nhon. Liefs vanuit Kudel. Bas en mamski ❤️
  2. Larissa:
    Lieverd,

Mooi geschreven weer! Wat moet dat eng geweest zijn op de motor... heb je toch mooi weer even gedaan!

Veel plezier in Qui Nhon!
  3. Selena:
    2 november 2016
    Nadoes, wat een leuke dingen hebben jullie weer gedaan!!! Aan de foto's te zien genieten jullie volop. Kusssss
  4. Lia Maas:
    3 november 2016
    Heeeeee meiden niet normaal meer wat jullie allemaal mee maken , heb het met Daphne even gelezen , dus die liet even zien waar jullie zitten best heeeeeeel ver weg Mooie foto s ook allemaal , nou lekker blijven genieten xxxx van ons allemaal