Kota Kinabalu, Sabah, Borneo

17 oktober 2016 - Kota Kinabalu, Maleisië

De reis terug naar de airport in Kota Bharu was zoals de heenweg.
Veel te kleine boot en veel te hoge golven. En natuurlijk goed gevuld. Net als je denkt dat de boot vol zit komen er nog 5 mensen bij inclusief bagage!

De 1 uur durende taxirit was deze keer in het licht, en wat is het mooi hier. Ik heb denk in geen enkel land zoveel palmbomen gezien als hier.
Onze chauffeur was zo vriendelijk om te stoppen bij 1 vd weinige boeddhistische tempels in deze regio. In dit deel wonen vooral Thai.
Een reusachtige boeddha stond ons op te wachten. Indrukwekkend mooi!
Ook stond er een enorme boom vol met gekleurde linten en aan beide kanten kaarsen. In de tempel kon je deze kopen voor 5 Ringit. Doe een wens, gooi je kaarsen lint de boom in en als deze blijft hangen komt je wens uit..
Dat hebben wij natuurlijk gedaan, en gelukt!

De vlucht naar Kota Kinabalu, Sabah, Borneo duurde 2 uur en 40 minuten. Dat zegt maar weer hoe groot Maleisië is.
Met de airport bus in een kwartiertje bij ons hostel.

Heerlijk restaurant voor de deur met de lekkerste verse green apple juice!
Klein kamertje, maar schoon en prima locatie. Halo hostel.
De stad zelf is niet heel spectaculair.
Niet de gezelligheid als bv Khao San Road in Bangkok. Maar een prima uitvalsbasis om vanuit hier trips te doen.
Aangezien we pas eind vd dag aankwamen weinig meer ondernomen.

2e dag boot gepakt naar Pulau Sapi. Een vriend van Laurens (onze chinese hostel boy), zette ons op de boot. Hij zei z'n naam en er direct achteraan, "but you can call me Soon". Waarop ik reageerde met Ooo so you coming soon?! Terwijl Mies en ik bijna op de grond lagen van het lachen verblikte of verbloosde Soon niet.
Eenmaal op Sapi aangekomen snapte hij mn grap en kopte hem terug met "See you Soon! ;) "
Een prachtig klein eilandje voor de kust van Kota Kinabalu. Het valt onder Tunku Abdul Rahman National Park.
Beschermde eilanden.
Je betaalt 10 Myr en vervolgens mag je dan een dag binnen dit park eiland hoppen.
Vissen voeren is verboden. Op het koraal staan al helemaal. Zodra iemand dat deed, werd de lijn in zee naar voren gehaald en mocht niemand meer over de lijn heen!
Helaas is Michelle haar telefoon overleden op dit eiland omdat onze seabag iets minder seaproof bleek te zijn dan we dachten..

Ook hebben we hier Coral Flyer Zipline gedaan. Met de boot naar de overkant naar Gaya island, en met de zipline naar Sapi. Amazing!! Wat een uitzicht..

Vanaf Sapi zijn we met de boot naar Manukan gegaan.
Ook een mooi eiland al heeft Sapi mijn voorkeur.
Het snorkelen bij Sapi was leuker omdat het water veel helderder was maar dat ligt er misschien ook net aan hoe de wind staat.
Wachtend op de pier op de boot terug naar KK moesten we natuurlijk nog even 30x op de selfie bij alle toeristische Chineesjes, op Skype om even te zwaaien naar iemand z'n vrouw..
Vervolgens staat er een man op leeftijd in veel te strak broekje met een veel te slappe zak ongegeneerd op 2 meter afstand te wijzen naar mn vervelde/verbrande schouder om dat aan z'n hele harem te kunnen laten zien. Mmm okey. Tja ik kan er nix aan doen, goed gesmeerd maar toch te hard gegaan. Hij kan op zn minst een lossere zwembroek kopen zodat wij niet hoeven te zien wat er allemaal hangt..

Terug met de boot naar de Jetty en vanaf daar de city bus naar het hostel.
In de avond naar een club tegenover het hostel. Mooie club maar weinig leven.
Een live band. Maar overal tafels en stoelen en het was geloof ik niet de bedoeling dat er gedanst werd.
Vervolgens een aantal karaoke bars geprobeerd.
Maar ook hier werd niet gedanst maar ook niet gezongen. Het leek wel of de mensen die er waren, en dat waren er niet veel, sliepen.. Dus daar waren we ook snel klaar!

Dag 3. De hele nacht en ochtend geregend, maar rond 1 uur klaart het op, is het goed warm en zonnig.
Op zoek naar een camera voor Mies omdat haar telefoon helaas niet meer gemaakt kan worden.

Ik zit even met mn drankje buiten voor het hostel. Komt er een man met 1 tand naast me zitten en vraagt met z'n gebrekkig Engels naar mn naam. Ik vraag naar de zijne en hij antwoord met: You can call me handsome boy. Ik lag nog net niet gevouwen om de poot van de tafel. Gelukkig kon hij er zelf ook om lachen..

De Klias Wildlife Safari River Cruise.
Op zoek naar de Proboscus Monkey (neusapen). Deze apen komen alleen voor op Borneo.
We worden om 2 uur opgehaald. Onze gids zat er al om 5 voor 2. Dat geeft meteen aan dat ze er zin in heeft. Wat een positief mens. Vol goede energie en enthousiasme. Ze heeft ons veel geleerd over Borneo en de mensen hier.

Ons busje stopt voor en we stappen met z'n 3en in. O, we zijn de eerste..
Onderweg komen we erachter dat we ook de enige blijven op weg naar Klias river safari. Het is 2 uur rijden maar de tijd vliegt om aangezien Aissa zoveel interessante dingen verteld onderweg.
Ik vroeg haar naar de palmolie industrie.
Ze vertelde dat doordat het toerisme nu verbeterd de palmolie niet meer hun grootste bron van inkomsten hoeft te zijn voor het land.
Dus ik hoop heel erg dat dat alleen nog maar meer word zodat ze het leefgebied van de orang oetan met rust kunnen laten.
Nog een kleine plasstop en alle4 een lekkere maïskolf gescoord.

Daar aangekomen krijgen we een high tea. Met oa lekkere cake en gebakken banaan. En wachten we op de rest van de mensen die meegaan in de boot. Wat blijkt, weer zijn we de enige omdat het laagseizoen is.. Wat een mazzel! De hele boot voor ons alleen!!!

We hebben zoveel apen gezien. 3 soorten. Vooral de neusapen waren speciaal om te zien. De mannetjes hebben echt een enorme neus. Echt bijzonder om ze zo te zien slingeren in de vrije natuur. Onze driver was ook een topper. Hij vaarde nog net niet het land op om de apen van zo dichtbij mogelijk te spotten. We hebben zelfs de zilveren David Beckham monkey gezien wat erg zeldzaam schijnt te zijn, maar omdat het zo rustig was is die kans ook veel groter. Ze noemen deze aap zo omdat hij een soort kuifje in het midden van z'n hoofd heeft zitten.
Wat mooi om op deze rivier te varen tussen al het groen.
Ook de sunset vanaf hier was echt prachtig.

Tijd om te eten. Lekkerste eten tot nu toe. Rijst, heel veel lekkere groenten, waaronder onze favoriet morning glorie, (een soort waterspinazie die ze alleen in Azië hebben) heerlijke vis, kip en noem maar op! Weer de enige natuurlijk op onze gids en drivers na.

Erna in het pikkedonker nog even de rivier op om de vuurvliegjes te zien. Het leek wel kerst met al die lichtjes in de bomen! Alleen is het bij ons in de avond geen 28 graden rond de kerst.
Een topdag!

Dag 4 om 9 uur in de ochtend afgesproken met gister nog onze gids, maar vandaag onze vriendin Assia om naar de sunday market te gaan. Ze houdt zo van haar werk dat we onderweg nog veel info kregen over alles wat we tegen kwamen. Op de markt verkochten ze voor namelijk tropisch fruit, zoetigheid en huisdieren.
Ik kocht er een "soursop", voor ons zuurzak. Een vrucht die een kankerbestrijdende werking heeft, goed is tegen diabetes en aderverkalking. Het smaakt een btje naar nectarine. Substantie is een soort natte wat. Ik heb de zaden eruit gehaald om te drogen en ze mee naar NL te nemen om mn eigen plantjes te kunnen kweken. De bladeren kun je thee van maken..

Smiddags met onze nachtwacht en z'n vrouw op city tour geweest. Veel gezien van de stad zelf. Waaronder de city mosque, het sabah museum en de Yayasan Sabah Tower. Nog een hapje gegeten met het stel in een lokaal restaurantje.
Uur of 8 terug in het hostel. Gebroken. Ook al onderneem je hier niets, het is gewoon erg warm wat veel energie uit je trekt. Maar mogen niet klagen. Tot nu toe alleen nog maar mazzel gehad met alles waaronder het weer!

Dag 5. Om 7.15 opgehaald voor weer een dagje touren. Eerst weer anderhalf uur in een bus om vervolgens op de boot te stappen. Richting Pulau Tiga, ook wel Survivor island genoemd. Eerst naar een ieniemienie eilandje. Snake island. En ja de naam zegt het al. Vol met slangen. Niet 1 van mn favo dieren. Als je de pier oploopt staat er direct een bord met een waarschuwing dat een aantal slangen ook nog giftig zijn.
1 grote slang zien liggen onder een paar rotsblokken en een enorme rode krab. Toen had ik het wel weer gezien hier!
Nog een stop bij White sandy bay en daar nog even gesnorkeld.

Toen door met de boot naar Pulau Tiga. De zee was erg wild. Konden daarom niet met de boot aanleggen bij de pier en moesten een stuk door zee lopen. Ik kneep m wel een btje met zo'n klein bootje op zulke hoge golven.

Weer een mooi eiland. Expeditie Robinson achtig.
En overal waar we komen is het ook uitgestorven.
Geen hordes toeristen, top! Alleen wij, nog een stel en onze gids. Al mag hij zich niet echt gids noemen. Lag alleen maar te pitten in bus en boot. En Mies en ik namen de leiding want als we op hem moesten wachten waren we volgende week nog niet in Kuala Lumpur.
Een super mooi mysterieus eiland. Een flinke jungle klim omhoog om bij het vulcano mud bad te komen. Mies en ik hebben eerst alle apen weg gejaagd voor we de modder in gingen.
Daarna weer naar beneden om af te spoelen in de heerlijke ruige zee hier!

Goede lunch in een super mooie tuin aan het strand. Golden beach resort.
Was weer een mooie dag!
Genoten op dit prachtige eiland. Veel culturen door elkaar, lieve mensen, mooie eilanden en zoveel groen..

Morgen vliegen we terug naar Kuala Lumpur om daar nog 3 nachten door te brengen. Niet alle foto's worden weergegeven onder mn reisverhalen. Als je op het kopje foto's klikt kun je alle foto's zien! Dikke laatste kus vanaf Borneo!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kim:
    17 oktober 2016
    Wat een geweldige verhalen weer meiden! :D en wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt in zon korte tijd!!

Genieten genieten genieten

XXX

Kim e
  2. Anita:
    17 oktober 2016
    Wat fijn dit allemaal te kunnen lezen, en meteen voor je zelf een dagboek. Ongelofelijk wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben, in z on korte tijd. Het is z on hele andere wereld als hier. paradijs op aarde zeg maar. Nog vele mooie momenten lieverds, en dikke kus X
  3. Lia Maas:
    17 oktober 2016
    Heeee Nadia wat zijn jullie toch heerlijk aan het genieten mooi dat je dat allemaal kunt doen heerlijk om te lezen , hier alles ze gangetje gelukkig nog steeds heerlijk weer nou geniet lekker dikke kus van ons
  4. Larissa:
    18 oktober 2016
    Wat klinkt het heerlijk! Lekker genieten daar meiden! Take in those positive vibes!

Liefs
  5. Paps & Annemiek:
    20 oktober 2016
    die man op de pier naar Kota Kinabalu was zeker een jaar of 60. Genietse en we blijven het volgen. paps & Annemiek