Van Nha Trang via Dalat naar Mui Ne met de Easy Riders

10 november 2016 - Mui Ne, Vietnam

Om half 9 stond 1 van onze easy riders, Steven, keurig klaar bij de receptie.
We checken uit bij ons heerlijke hotel en lopen mee naar buiten waar de 2e easy rider, "Sun" staat te wachten bij hun motors. Dat is alvast fijn. De zon hebben we bij ons!

We rijden naar het kantoor dat 5 minuten verderop zit. Hier wordt onze bagage waterproof gemaakt en vastgebonden achterop de motor. Ik snap nog steeds niet dat die enorme koffer van mij van 22 kilo de hele rit is blijven zitten op dat ieniemienie stukje motor, maar de jongens hebben er verstand van. Mn rugtas van 10 kg heeft Steven voor zich vast gemaakt op de motor.

Ik voel me vrij snel veilig achterop bij mn gids. Hij let goed op, wat erg nodig is in het verkeer in dit land. We gaan langs bij vrouwtjes die matten weven. We komen bij een houten brug die 2 dorpjes met elkaar verbind, maar door het slechte weer is de hele brug verwoest. Alleen het begin en het eind staan nog een soort van. Vreselijk, de mensen in het andere dorp moeten nu 20km omlopen om hier te komen.
We gaan verder naar weer een enorme buddha. We komen langs een soort van tempel met tijger. Gemaakt voor de vele doden die zijn gevallen tijdens het maken van de weg. De tijger staat hier als beschermer. Hij beschermt de mensen die hier zijn omgekomen. We rijden door prachtige natuur en enorme bergen. Zo hoog dat we door de wolken rijden. Hoe hoger, hoe kouder het wordt (15 graden) en ook af en toe wat regen en zon en dus ook de regenboog! Onze gids verteld dat het hier al flink koud kan zijn in de winter, maar in Sapa (Noord Viëtnam) kan het zelfs 5 graden worden. En aangezien veel huisjes gemaakt zijn van hout wordt het er steenkoud en overlijden veel mensen door de kou. Vreselijk. Hoe makkelijk wij een slinger kunnen geven aan de verwarming is dat hier absoluut niet het geval.
We zien veel kleine watervallen. Rijden over wegen die halverwege overgaan in een modderpad aangezien ze of nog niet af zijn of zijn weggevaagd door de enorme regen vd afgelopen dagen. We rijden langs enorme thee plantages, door allerlei dorpjes. Bezoeken nog een prachtige tempel.

Uiteindelijk komen we aan bij Smiley backpackers hostel. We droppen onze spullen en gaan eten. We bestellen iets en de jongens komen met nog meer tassen eten aan en beginnen met het rollen van fresh springrolls voor ons, super lief! 1 van onze gidsen neemt ons na het eten mee naar de night market.

Dag 2 met de Easy Riders van Da Lat naar Mui Ne. We vertrekken na het ontbijt om een uur of 9. Het is erg warm en zonnig. Mooie dag voor op de motor. We stoppen bij het Crazy House in Da Lat. Een soort Efteling achtig huis met doolhofweggetjes. Hebben het vrij snel gezien en gaan weer verder.

Rijden langs prachtige rijstvelden, dragon fruit en koffie plantages. Wij maar denken dat al onze koffie uit Colombia komt. Maar veel van onze koffiebonen komen uit Viëtnam, vanuit hier worden ze geëxporteerd naar Colombia waar ze wel de goede middelen hebben om de bonen klaar te maken voor de verkoop. In Viëtnam hebben ze dit niet waardoor ze dus niet rechtstreeks naar Europa kunnen exporteren. We zien ook hoe ze hier mushrooms kweken(Gewoon voor het eten hor). We stoppen even in Chicken Village.

Bezoeken de Pongour Waterfall bij Da Lat. Super mooi! En wat een kracht. Zelfs in het droogseizoen is deze waterval nog enorm omdat het water uit een meer vandaan komt en het hier nooit droog staat. Je mag ook absoluut niet zwemmen hier. Veel te gevaarlijk!
Wij hebben ook weer veel mazzel dat we in het regenseizoen zitten, wat betekend dat de rijstvelden op zn mooist zijn. Al die verschillende kleuren groen.

We eindigen in The White Sand Dunes Mui Ne tijdens de sunset. Geen toerist meer te bekennen dus de hele zandduinen voor ons zelf. Hele klus om boven te komen! Maar wel even gaaf.

Aangekomen bij Backpacker Village Mui Ne rond 7 uur. We nemen afscheid van onze toppers van Easy Riders. Ga deze jongens nog best missen.. Echt de leukste 2 dagen van Viëtnam waren met hun!

We hebben een heerlijk kamertje met uitzicht op het zwembad.
We eten wat bij ons restaurant naast het zwembad en op dat moment zit er iemand aan mn hoofd. Het zijn de super grappige Dave & Joe, de Engelse jongens die we in Hanoi hadden ontmoet. Echt toevallig. Gezellig een potje beerpong met ze gespeeld. Was weer hilarisch!

Volgende dag is het super mooi weer. Weten niet hoe snel we moeten ontbijten en richting het strand moeten. Vol met kite surfers. Erg leuk om te zien hoe hoog sommige door de lucht vliegen!!

Vroeg naar bed want om 4.20 begint onze tour.

Om 4 uur gaat de wekker voor de sunrise tour naar de White Sand Dunes. Weer een hele klim maar erg mooi! Glijden met een matje vd berg af. Hilarisch weer. Vervolgens bezoeken we ook de Red Dunes, fisherman village en de Fairy Stream. Half 9 ontbijten en nog even heerlijk een paar uurtjes bij het zwembad.
Om 1 uur vertrekken we met de bus naar Ho Chi Minh. 5 uur durende rit.

See you in Saigon!

1. Anita:
    10 november 2016
    Wauw wat gaaf achter op de motor ! En wat hebben jullie weer een hoop gezien. En wat schrijf je fijn. Leest lekker weg. Foto s heb ik inmiddels ook gezien. Prachtig. Nu op naar Saigon. Veilige reis. En veel plezier met de groep. Lekker dat jullie bedjes hebben. Liefs van Bas en je moedertje. ❤️